Køkkenhaven som en del af læreplanstemaerne i institutionen
Barnets alsidige personlige udvikling:
Det at barnet i projektet oplever sig selv som en del af et fællesskab og en del af en køkkenhave, men måske samtidig får ansvaret for en plante, gør at det udvikler nye kompetencer både som medspiller og som individ.
Sociale kompetencer:
Et fælles projekt mellem børn og pædagog, i samarbejde. Det sociale i samarbejdet, empati for både venner, voksne og naturen.
Sprog:
Barnet lærer navne på planter, plante dele, redskaber, osv.
Krop og bevægelse:
Man kan bruge kroppen når man luger, hypper, planter. Finmotorikken kommer i brug ved lægning af frø, og lugning, og høst.
Naturen og naturfænomener:
Få en forståelse af hvor vi får grøntsager og frugt. Børnene får forståelse for ”fra jord til bord”, de ser udvikle fra frø til grøntsag på nært hold. De lære respekt for naturen, og hvilket arbejde der ligge bag den føden vi indtager.
Kulturelle udtryksformer og værdier:
Man kan snakke om hvordan familier selv fremavlede føden i gamle dage. At efterårsferie tidligere var ”kartoffelferie” osv.
Didaktiske overvejelser:
Målgruppe 3-5 årige
Vælg afgrøder der er nemme at så, passe, og spise
Frø der er nemme at håndtere
Noget der kan plukkes og spises direkte fra planten
Noget der skal tilberedes
Vælg afgrøder børnene kan lide
Tænk over høsttidspunktet så det ikke falder i sommerferien
Lille areal – børnene kan ikke fastholdes i processen ret længe af gangen.
Vælg et areal ved institutionen, så det er indenfor børnenes rækkevidde.
Jeg har valgt følgende afgrøder:
Kartofler
Jordbær
Ærter
Gulerødder
mandag den 20. juni 2011
Køkkenhaven fremlæggelse på seminariet den 18. juni
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar